szerda, január 23

23. Honnan tudjuk, hogy az egy Isten három személy?

Onnan tudjuk, hogy az egy Isten három személy, hogy Jézus Krisztus kinyilatkoztatta.

Kellő nyitottsággal kutatva a világ dolgait az ember felismerheti, hogy léteznie kell valamiféle világ feletti valóságnak, aminek/akinek az egész világ a létét köszönheti. Eljuthatunk arra a felismerésre, hogy léteznie kell Istennek. Hogy azonban Isten Szentháromság lenne, kizárólag a kinyilatkoztatás alapján valljuk. Isten belső világába nem láthatunk bele, csak Jézus kijelentései alapján állíthatjuk, hogy az egy Isten három személyű. Milyen nyomait találjuk ennek a Szentírásban?

Az Atya istensége egyértelmű a Bibliában és Jézus is kifejezetten tanítja például Atyjához intézett főpapi imájában: "Az az örök élet, hogy ismerjenek téged, az egyedüli igaz Istent" (Jn 17,3). Szent Pál is így ír: "Kegyelem és békesség nektek Atyánktól, az Istentől" (Róm 1,7).

A Fiú, azaz Krisztus istenségét János evangéliuma tanítja a legrészletesebben, de természetesen a többi evangélium megvallja: "senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya, s az Atyát sem ismeri senki, csak a Fiú, és az, akinek a Fiú kinyilatkoztatja" (Mt 11,27). "Én és az Atya egy vagyunk" (Jn 10,30). "Aki engem látott, az Atyát is látta" (Jn 14,9). Az is egyértelmű, hogy az Atya és a Fiú két külön személy, például: "A tettek, amelyeket végbeviszek, maguk tanúskodnak mellettem, hogy az Atya küldött" (Jn 5,36). A történelem során számos tévtanítás jelent meg, ami vagy azt hirdette, hogy Jézus nem Isten, legfeljebb egy magasabb rendű lény, vagy hogy egyáltalán nem is létezik külön személyként, hanem csak egy másik megnyilvánulása az Atyának. Az Egyház azonban kezdetektől szilárd hittel vallotta Jézus Istenségét, és mellette azt is, hogy a Fiú az Atyától különböző személy.

A Szentléleknek számos olyan tevékenységet tulajdonít a Szentírás, amire teremtmény nem képes: "A Lélek... mindent átlát, még Isten mélységeit is" (1 Kor 2,10). "Amikor eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet benneteket a teljes igazságra" (Jn 16,13). Szent Péter kifejezetten is megvallja, mikor így szól Ananiáshoz: "be akartad csapni a Szentlelket?... nem embernek hazudtál, hanem Istennek" (ApCsel 5,3-4). Hogy istensége mellett ő is külön személy, az a legjobban például a keresztelési parancsban látszik, ahol az Atya és a Fiú mellé rendelve szerepel a Szentlélek: "Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére" (Mt 28,19).

Mindezek alapján valljuk tehát a Szentháromságot: a három személyű egy Istenbe vetett hitünket.